Yucatán trip!!! - Reisverslag uit Aguascalientes, Mexico van Bart Winters - WaarBenJij.nu Yucatán trip!!! - Reisverslag uit Aguascalientes, Mexico van Bart Winters - WaarBenJij.nu

Yucatán trip!!!

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

13 Juni 2012 | Mexico, Aguascalientes

Hallo allemaal!

Nadat ik weer ben teruggekeerd in Aguascalientes na twee weken vakantie te hebben gevierd in Cancún en omgeving, leek het me weer tijd om even een update te schrijven. Mijn appartementje is opgezegd en woon nu bij andere studenten thuis. Hier woonden eerst negen mensen, maar aangezien een aantal al weg zijn ofwel naar Europa ofwel elders en niet meer terugkeren zijn hier voldoende kamers en bedden vrij. Nadat net weer iemand vertrokken is, wonen we er nog maar met drie personen en vanaf morgen enkel met twee.

Zoals zojuist gezegd, heb ik een trip gemaakt. Samen met twee andere jongens heb ik twee weken gefeest, gerelaxt en cultuur gesnoven. Onze eerste halte was Cancún. Voor de meeste mensen toch wel één van de bekendere plaatsen in Mexico. Het is namelijk een zeer bekende badplaats aan de Caribische kust. Hier zijn we vier dagen gebleven. Eigenlijk is Cancún een stukje VS midden in Mexico aangezien de stad overspoeld wordt met Amerikaanse toeristen. De stad heeft een enorm gebied waar enkel hotels, bars, clubs en dergelijke liggen. Uiteraard hebben we hier dan ook goed aan meegedaan en flink gefeest. Tof was ook dat we hier weer medestudenten troffen die ook een soortgelijke trip maakten. Bovendien liggen de bekende Maya ruïnes van Chichen Itza dichtbij. Een trip naar deze ruines was dan ook snel genomen en was zeer de moeite waard. Niet alleen zijn de piramides en andere bouwwerken zeer indrukwekkend, het feit dat ze duizenden jaren geleden gebouwd zijn maakt het nog spectaculairder. Daarnaast bezitten deze gebouwen zoveel mathematisch en astronomisch vernuft dat ik me schuldig voel dat ik me momenteel enkel zorgen maak over het EK voetbal. In combinatie met Chichen Itza is de tour ook richting een ‘cenote’ gegaan. Dit is een natuurlijke waterbron in een grot relatief diep onder de grond. Een mooi gezicht en een prima mogelijkheid om even een frisse duik te nemen.

Na Cancún werd de trip vervolgd richting Isla Mujeres. Ook hier troffen we weer andere medestudenten! Isla Mujeres is een klein eilandje 20 minuten uit de kust van Cancún en staat is schril contrast met Cancún. Waar in Cancún een overvloed aan Amerikanen zijn, heb ik er op Isla Mujeres geen enkele ontmoet. Op het eiland komen eigenlijk alleen Mexicanen, Europeanen, Australiërs en Israëliërs. Ook is Cancún natuurlijk berucht vanwege het bruisende nachtleven, op Isla is geen enkele club te vinden. Enkel wat barretjes en restaurants. Het eiland zelf heeft ontzettend mooie stranden aan de noordzijde. Het bekende gezicht: kraakhelder blauwe zee, hagelwitte stranden en palmbomen. Kortom, een klein paradijsje om een aantal dagen te chillen. Één dag hebben we een golfwagentje gehuurd. In een uurtje ben je hiermee al rond het eiland gereden. Een aantal mooie uitzichtpunten leverden heel aardige foto’s op.
Verder hebben we vanaf Isla een snorkeltrip gemaakt. Met een Nederlandse gids (de eerste Nederlander die ik hier heb ontmoet in ruim vijf maanden tijd), zijn we richting een rif op open zee gevaren. Het rif begint noordelijk van Cancún en reikt tot ergens in Midden Amerika. Het is na het Great Barrier Reef naast Australië dan ook het tweede grootste rif in de wereld. De stroming was vrij sterk maar met flippers was het goed te doen. Tegen het einde van onze snorkeltijd kwamen we nog een haai tegen. Dit exemplaar was ongeveer zo groot als een volwassen mens en bleek achteraf een ‘verpleegsterhaai’ te zijn. Normaal gesproken zijn ze erg rustig daar en liggen alleen wat op de bodem of in spleten en richels of iets dergelijks. Deze dook echter op slechts enkele meters voor ons op. De gids besloot dat ook om met een bochtje weg te zwemmen om geen risico’s te nemen. Enkele minuten later lag het wederom op slechts een meter of vijf voor ons op de bodem. De gids beoordeelde de haai als ‘te actief’ en besloot om ons allen weer aan boord te laten gaan. Eenmaal aan boord werd de boottocht voortgezet richting Isla Contoy. Een klein eilandje noordelijk van Cancún. Het is onbewoond en een beschermd natuurgebied. Enkel een handvol biologen mogen er overnachten. Voor zo ver mogelijk, het strandje was nog mooier als de stranden van Mujeres!

Na vijf dagen Isla Mujeres was het tijd om verder te gaan. De trip werd vervolgd richting Mérida. De hoofdstad van deelstaat Yucatán. De stad zelf vond ik niet zo indrukwekkend. De enige reden dat we er waren was om vanuit daar richting de ruïnes van Uxmal te gaan. Deze liggen in de jungle een uurtje van Mérida vandaan. Op het centrale plein met wat aardige gebouwen en de oudste kathedraal van Latijn Amerika na, was Mérida niet veel bijzonders. Misschien ook omdat deze stad vrij koloniaal is, net als de regio waar ik hier verblijf. Het was daarom niet veel nieuws en kon niet tippen aan stadjes als Guanajuato of Zacatecas.
De ruïnes van Uxmal waren ook zeer de moeite waard. Vanwege de ligging midden in de jungle is het weer compleet anders dan Chichen Itza. Ook de bouwstijl was verschillend, hoewel beide complexen door de Maya’s gebouwd zijn. ’s Avonds volgde een lichtshow in Uxmal. Zonde was echter dat het begon te regenen en daardoor de vertaal koptelefoons niet meer vergeven werden.

Na twee daagjes Mérida volgde de laatste stop voor mij: vier dagen in Playa del Carmen. Playa del Carmen is vergelijkbaar met Cancún. Het verschil zit hem echter in het feit dat in Playa er meer een verzameling van nationaliteiten is en in Cancún zoals gezegd enkel Amerikanen. Ook is Playa del Carmen iets rustiger overdag en heeft het toch iets betere stranden. In Playa heb ik dan ook de eerste groepswedstrijd van Oranje gekeken. Al had ik dat misschien beter niet kunnen doen. Ook hier weer twee medestudenten getroffen (ja, bijna iedereen ging dezelfde kant op rond dezelfde tijd). Vanuit Playa del Carmen zijn we dan ook met elkaar richting Tulum gegaan. Dit zijn ook zeer bekende Maya ruïnes. De ruïnes zelf zijn niet zo spectaculair. De ligging daarentegen maakt deze ruïnes prachtig. Ze liggen namelijk direct op de rotsen met uitzicht over de Caribische zee. Een zeer mooi gezicht en totaal niet te vergelijken met de andere complexen.

Helaas was het na twee weken alweer tijd om terug te reizen richting Aguascalientes. Zojuist heb ik hier met een aantal Duitse en Mexicaanse vrienden de voetbalwedstrijd bekeken. Ik denk dat iedereen wel weet hoe deze afgelopen is…
Verder heb ik nog geen definitieve plannen voor mijn laatste twee weken hier in Mexico. Wel wil ik nog richting Querétaro en San Miguel de Allende gaan. Deze stadjes liggen niet zo ver hier vandaan is moeten toch nog zeer de moeite waard zijn. Eventueel kan ik ook nog iets zuidelijker trekken richting Oaxaca of iets dergelijks, maar dit weer ik nog niet.

Langzaam maar zeker komt het einde dan toch echt dichterbij. Veel studenten zijn al vertrokken en het wordt dan ook stiller en stiller hier.

Tot snel allemaal!!

  • 14 Juni 2012 - 09:25

    Caroline:

    Moeij verhaol en foto's weer!
    Bin bliej desse dich zoe ammezeers.
    Ouk bin ik bliej desse zoe leef bis um flink wat van die zon mei deze kant op te neme euver 2 waeke! :)
    Vuuel plezeer nog en tot euver 2,5 waek! (ik gaon iers weer ein waek in Londe verraegene veur ik van diene zon kom geneete)
    X
    Caroline

  • 27 Juni 2012 - 06:40

    Mam:

    dien verslaag net gelaeze, maar de hads ut al verteld.
    ik zoel zegge hasta vriedaag en ein gooje truukreis.
    dien mooder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Hallo allemaal, via deze site zal ik jullie op de hoogte proberen te houden van mijn avonturen in Mexico!

Actief sinds 03 Jan. 2012
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 13224

Voorgaande reizen:

31 Januari 2013 - 01 Juni 2013

London!

05 Januari 2012 - 29 Juni 2012

Bart naar Mexico

Landen bezocht: