Mexico stad! - Reisverslag uit Aguascalientes, Mexico van Bart Winters - WaarBenJij.nu Mexico stad! - Reisverslag uit Aguascalientes, Mexico van Bart Winters - WaarBenJij.nu

Mexico stad!

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

26 Mei 2012 | Mexico, Aguascalientes

Hallo Nederland!

Aangezien ik afgelopen week een tripje richting Mexico stad gemaakt heb en volgende week weer een trip zal maken richting Yucatan leek het me een goed idee om even een korte update te geven van de laatste weekjes.

Tijdens de laatste update was de Feria bijna ten einde. Het lijkt me onnodig te zeggen dat we de laatste dagen nog goed afgesloten hebben. Direct daarna had ik nog de laatste 2 tentamens staan. Inmiddels heb ik de resultaten van alle tentamens binnen en kan ik zeggen dat alles gehaald is en dus heb ik al vanaf de 15e mei vakantie (hoewel ik moet zeggen dat de tijd hier aanvoelt als een half jaar vakantie).
De dagen erna waren niet zo spannend. De feesttijd was voorbij en het herstellen hiervan was hetgeen dat volgde. Wel 2x een etentje als afsluiter van verschillende mensen. Sommige van ons zijn namelijk al vertrokken, op tripjes en keren ofwel niet meer terug, of keren terug als ik zelf niet hier ben.

Zoals net gezegd, ben ik afgelopen week een aantal dagen richting Mexico stad (D.F.) gegaan. Zondagnacht de bus in, maandag - woensdag daar, donderdag ochtend weer thuis. We hadden een simpel hotelletje geboekt in het centrum. Ideaal dus om de stad te verkennen. Dag 1 zijn we eerst richting het Zócalo gegaan. Dit is het centrale plein waaraan de kathedraal en overheidsgebouwen liggen. Overigens is het ook het grootste plein van het land. Vanuit daar hebben we een bustour gemaakt door de stad. Zo’n hop on – hop off principe. Een prima mogelijkheid om de belangrijkste punten van de stad te zien in weinig tijd. Tijdens de bustour werd ons verteld dat een bepaalde toren de hoogste van Latijn Amerika moest zijn en er een observatiepunt was. ’s Avonds zijn we dan op zoek gegaan naar deze toren om zodoende de stad te kunnen overzien. Na wat omwegen er uiteindelijk toch aangekomen te zijn, bleek dat het observatiepunt niet vrij toegankelijk was. Het was enkel voor clubleden… Bedankt bustour! Na deze domper terug richting hotel gegaan en aangezien we allen toch moe waren van de reis op tijd het nest in gedoken.

De volgende dag hebben we een tour gemaakt richting de bekende ruïnes van Teotihuacán. Voordat het zover was hebben we eerst een stop gemaakt bij de Basilica de Guadelupe. Schijnbaar na Mekka en de St. Pieter in Rome het meest bezochte heilige oord van de wereld (20 miljoen op jaarbasis). Eigenlijk is deze plaats een verzameling van kerkjes rondom de mythe van de maagd van Guadelupe (als ik goed heb opgelet). Hierna zijn we richting de piramides van Teotihuacán gegaan. Ze schijnen zo rond 150 n.C. gebouwd te zijn. Deze piramides zijn toch wel zeer indrukwekkend moet ik zeggen. Bovendien kun je ze beklimmen (1 tot halfweg, de ander tot de top), wat het nog mooier maakt. Van bovenaf zie je dan ook dat in de omgeving eigenlijk niets is als alleen wat natuur. Na een aantal uurtjes bij de ruïnes te zijn geweest en aardig van foto’s te hebben gemaakt ging de tour verder. Na wat gegeten te hebben was de laatste stop bij een zilversmid. Na een korte rondleiding ginds weer terug richting DF. ’s Avonds zijn we vervolgens naar een andere toren gegaan (Torro Latino Americana). In deze toren kun je dus wel naar boven om de stad te overzien. We kwamen er aan toen het nog licht was. Zodoende hebben we dus foto’s van DF bij dag en nacht.

De derde dag zijn we begonnen om even de ruïnes van de oude Aztekenstad Tenochtitlan in het midden van het centrum van DF te bekijken. Het stelde eigenlijk niet veel voor, zeker niet na de dag ervoor. Daarna zijn we richting het Aztekenstadion gegaan. Het voetbalstadion van América en de Mexicaanse nationale ploeg. Het biedt onderdak voor 105.000 mensen en is daarmee dan ook één van de grootste in de wereld (3e geloof ik). Vervolgens zijn we richting een stadsdeel gegaan waar meerdere bars en restaurant moesten liggen. Veel was het niet, maar per toeval kwamen we bij de studentendemonstratie uit. Aangezien ook wij studenten in México zijn, zijn we meegelopen! Na fanatiek mee gedemonstreerd te hebben was het tijd om weer richting busstation te gaan. Hier kreeg ons tripje nog een nare wending. Net voordat we de bus in wilden stappen wilden we nog even wat uit onze tassen pakken. Wat bleek, de tassen waren doorzocht en dingen waren gestolen. México stad staat erom bekend dat er veel gestolen wordt op de straten en dus hadden we onze tassen bewust (bij de eigen busmaatschappij) gestald in de ‘beveiligde ruimte’. Het mocht dus niet baten. Schade: 1 laptop weg, mp3 spelers, cash geld. We hadden nog een geluk dat bankpasjes en paspoorten er nog waren. Voor mij was het dus ook mijn ipod, gelukkig een oude, en 1000 pesos (= zo’n 55 euro), hoewel er 2000 lagen?? De busmaatschappij zei stappen te ondernemen dus ik ben benieuwd wat de uitkomst zal worden…

Na de DF trip heb ik ook direct de komende weken gepland. Ik zal samen met 2 andere jongens een vakantie in Yucatan gaan vieren. Yucatan is het schiereiland in de Caribische kust. De bekende badplaatsen Cancún en Playa del Carmen liggen hier ook. Deze zullen we overigens beide bezoeken. De bedoeling is om maandag richting Cancún te vliegen en daar 4 dagen te blijven. 1 Dag ervan zullen we dan richting de Maya ruïnes van Chitzen Itza gaan. Hier zullen we ook weer medestudenten treffen die momenteel ook eenzelfde trip maken. Na Cancún staat Isla Mujeres gepland. Een klein en rustig eilandje direct voor de kust van Cancún. Daarna kort richting Mérida, de hoofdstad van de staat. Vanuit daar willen we een dagtrip richting Uxmal maken. Ook maya-ruïnes, maar deze liggen ergens in de jungle. Daarna is het de bedoeling om richting Playa del Carmen te gaan en Isla Cozumel dat er voor de kust ligt, hier hebben we echter nog niets voor geboekt, dus kunnen we nog eens over denken. Ook een dagtripje richting Tulum staat in de planning. Wederom ruïnes, deze keer op de kliffen direct aan de helderblauwe Caribische zee. Vervolgens via Cancún weer terug vliegen richting Aguascalientes waar ik dan mijn laatste 2 weken zal zijn. Misschien nog een dagtripje of zo, maar denk verder weinig bijzonders meer.

Overigens zal ik ook morgen uit mijn appartement trekken hier. De rest van de tijd zal ik ofwel weg zijn, of bij vrienden slapen. Zij moesten toch de huur nog tot ergens in juli betalen maar de meeste zijn al weg of aan het reizen. Genoeg bedden vrij dus. Handig is ook dat ik dus niet alles hoef mee te slepen in Yucatan.

De update is toch iets langer geworden dan vooraf gedacht, maar dit was het dan toch weer voor deze keer.

Hasta luego amigos!

  • 27 Mei 2012 - 11:18

    Tante Marie-Annet:

    Hallo Bart, Proficiat met het behalen van al je tentamens. Het bezoek aan Mexico stad lijkt me erg prachtig, vooral het bezoek aan de piramides. Geniet van je bezoek aan Yucatan en Cancun, heel veel groeten en tot ziens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Hallo allemaal, via deze site zal ik jullie op de hoogte proberen te houden van mijn avonturen in Mexico!

Actief sinds 03 Jan. 2012
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 13215

Voorgaande reizen:

31 Januari 2013 - 01 Juni 2013

London!

05 Januari 2012 - 29 Juni 2012

Bart naar Mexico

Landen bezocht: